Idag släpper jordbruksverket en rapport om ungdomars attityder till mat. Bland annat framkommer att åtta av tio ungdomar mellan 15 och 20 år kan tänka sig att betala mer för mat som kommer från en bonde eller producent i närheten.
Grön integration verkar bland annat för att fler av framtidens producenter av mat i Sverige kommer från andra länder. De har kunskaper, erfarenheter och intressen som inte tas tillvara på landsbygden eller i dess näringsliv i lika hög utsträckning som i staden.
Ungdomarna är inom en snar framtid köpstarka konsumenter. Därför är ungdomars intresse för närproducerade livsmedel av avgörande betydelse för hur landsbygdens näringsliv utvecklas de närmaste åren.
Bland ungdomarna finns också en högre andel av befolkningen med utländsk bakgrund. Det är viktigt att svensk livsmedelsproduktion tar intryck av vad nästa generation matkonsumenter kommer att efterfråga både vad gäller närproducerat, råvaror och smaker.
Läs mer på Jordbruksverkets hemsida om ungdomars attityder till maten.