fredag 1 juni 2012

Tankar från en volontär...

Barbara Troll, från Polen tog chansen att åka iväg som volontär till Sverige. Man jobbar ideellt, dvs. får ingen lön för arbetet. Dock får man resan, boende och maten betald. Man får lite fickpengar och är försäkrad under hela vistelse. Vad gäller själva volontärsarbetet så finns det väldigt varierande projekt inom olika områden, det enda man behöver göra är att bestämma vad man vill arbeta med.
Barbara Troll har arbetat med ungdomsprojektet www.avtryck.nu som Leader Dalsland Årjäng ansvarar för (där du kan läsa mera om projektet och om Barbara) och har under några dagar praktiserat på Hushållningssällskapet Väst. Hon berättar följande om sina upplevelser och reflektioner:
Som en utlänning i Sverige får man ofta frågor om vad som skiljer Sverige och ens hemland, var skillnaderna och var likheterna ligger. De frågorna är mer förvirrande och svarare att besvara än de flesta tror. En orsak till detta kan vara att ibland brukar man ta saker för givna och inte reflektera kring dem. Inte sällan först genom kontakt med en annan kultur och ett annat land blir man mer nyfiken på sin egen bakgrund och börjar se sin egen kultur från ett annat perspektiv. Kanske också av denna orsak är sådana frågor så skapande för båda partners i konversationen.
För mig som själv än så länge kan räknas in i gruppen ”ungdomar” och som själv jobbar med ungdomar är det mest intressant hur just deras möjligheter ser ut i olika länder. Jag skulle säga att Sverige är ett fenomen i Europa vad gäller antalet organisationer som drivs av och för unga. Särskilt intressant är att i nästan varje kommun finns det ett ungdomsprojekt som ger unga möjlighet att söka ekonomiskt stöd och förverkliga idéer i form av delprojekt. Något likadant har jag aldrig stött på i Polen. Vidare en sak som jag inte känner igen från mitt hemland är fritidsgårdarna och olika aktiviteter som erbjöds där för unga.
Efter min praktik på Hushållningssällskapet där jag fick lära mig om bl.a. ekologisk odling och grön integration kan jag också se tydliga skillnader mellan Polen och Sverige vad gäller just miljötänkandet. Trots att miljötänkande har under de senaste åren blivit betydligt mer populärt och ’’hett’’ återstår det fortfarande mycket att göra i Polen. Enligt mig ligger de största skillnaderna i att miljötänkande uppfattas i mitt hemland som något ’’särskilt’’ vad i sin tur förorsakar att det också betraktas som svårt och krångligt, medan i Sverige har det blivit en naturlig del av vardagslivet. Vi måste inse att det inte krävs så mycket för att leva mer miljövänligt, att det egentligen gör skillnad om man bara släcker onödigt ljus eller återanvänder mindre använt papper. För detta ändamål behövs det större upplysning och därför är det verkligen synd att det inte finns någon liknande organisation som Hushållningssällskapet i Polen avslutar Barbara Troll, Volontär hos Leader Dalsland Årjäng och som åker tillbaka till Polen i juni.
                                                          /Barbara Troll